Liikkuminen on Suomessa liian kallista ja rajoittaa työssäkäyntiä

30.10.2020

Pohdin tässä tulevaisuuden työssäkäyntiä. Tuntuu, että on liikkumisvaihtoehto mikä tahansa siitä saa työntekijä maksaa itsensä kipeäksi. Autoilu kallistuu, työpaikan vieressä ei voi kaikki asua ja kun julkista liikennettä ei ole, niin työmatka on pakko suorittaa usein omalla autolla. Joillekin polkupyörä voi olla vaihtoehto ja tämä onkin kävelyn ohella varmasti se halvin keino liikkua.

Autoilun hintaa ollaan nostettu Suomessa valtion loputtoman kirstun täyttämiseksi ja ilmastonmuutoksen torjunnan varjolla. Verotus taitaa suosia kalliita sähköautoja joiden hinnat ovat normaalin työssäkäyvän ulottumattomissa. Eikä sähköautokaan ole ratkaisu kaikkeen liikkumiseen. Työmatkat kun Suomessa voivat syystä tai toisesta olla hyvinkin pitkiä.

Julkinenliikenne ei suurimmassa osassa Suomea toimi siten, että työssäkäyvä voisi ajatella sitä käyttävänsä, varsinkaan jos tekee vuorotyötä. Toisaalta julkinenliikenne saattaa olla sen verran hintavaa, että päivässä voi kulua 1-2 tunnin nettopalkka liikkumiseen. Se on aika suuri osa tuloista. Eikä se oman ajoneuvonkaan kanssa liikkuminen ole turhan "halpaa". Polttoaine maksaa paljon ja se on vain osa auton kustannuksista. Erilaiset verot ja maksut tuntuvat auton käytössä.

Verottaja kompensoi työssäkäyville työmatkoista jonkin verran. Omavastuu on kuitenkin korkea, kokonaisvähennys määrä matala ja kilometrivähennysoikeus ei lähellekään todellisia kuluja. Lisäksi vaikka liikkumisen kustannukset ovat nousseet, korvaukset ovat pysyneet samoina tai jopa laskeneet. Valtiovalta ei siis kamalasti "tue" työssäkäyntiä ja verojen maksua. Suomessa ei välttämättä kannata ottaa edes lyhyttä työpestiä vastaan, jos se vaatii pidempää työmatkaa. Vaikka valtio edellyttäisikin työn vastaanottamista omasta mielestään kohtuullisen työmatkan päästä ei monella ihmisellä ole varaa omistaa autoa tai ainakaan liikkua sillä pidempiä matkoja. Suomessa autokanta on vanhaa ja vanha auto tarkoittaa vika herkkyyttä.

Jos valtio haluaisi parantaa työllisyyttä niin näkisin ehkä itse tärkeimpänä keinona sen, että siitä työssä käymisestä ei joutuisi maksamaan kuten nykyisin. Palkastahan jo maksetaan veroja. Miksei siis matkakuluja voisi vähentää verotuksesta täysimääräisesti? Kysehän on todellisuudessa tulonhankkimiskulusta.

Mikäli valtion suunnitelmat polttomoottoriautojen korvaamisesta sähkömoottoreilla toteutuu niin kyllä se väistämättä mielestäni tarkoittaa sitä, että monen työn tekeminen muuttuu kannattamattomaksi. Enkä oikein tiedä mitä järkeä siinäkään on, että kaikki ahtautuvat ahtaisiin kerrostalolähiöihin ja nostavat erilaisia sosiaalitukia, koska asumiskustannukset ovat niin korkeat, ettei mahdollisella palkalla kykene itseään ja perhettään elättämään.

Suomen ongelmana onkin elin- ja liikkumiskustannusten korkeus suhteessa tulotasoon. On jotenkin huvittavaa ajatella, että valtio haluaa maksaa asumistukia mutta sitä kauempaa töissä käyntiä ei tueta. Eikä sitä tarvitsisi edes tukea, jos ihminen saisi vähentää työmatkojen liikkumiskustannukset verotuksesta. Toki valtio menettäisi verotuloja mutta toisaalta uskoisin myös valtion menojen pieneneväns sen seurauksena, että ihmisillä olisi varaa käydä töissä myös hieman kauempana.

Ajatuksia politiikasta, politiikan vierestä sekä riskienhallinnasta
© 2021 Kaikki oikeudet pidätetään 
Luotu Webnodella
Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita