Mitä Salossa tapahtuu?

09.02.2020

On mielenkiintoista seurata Salon poliittista keskustelua, mitä tulee viime vuoden loppupuolella valmistuneeseen oppimisympäristöselvitykseen. Selvitys ei niinkään ottanut kantaa oppimisympäristöihin tai opetukseen, vaan enemmänkin siihen missä opetusta haluttaisiin tulevaisuudessa järjestää.

Salo kärsii vauva kadosta kuten suurin osa muustakin Suomesta. Suomessa on vain vähän alueita, joissa lasten väheneminen ei näy niin radikaalisti. Nämä alueet tai oikeammin kaupungit ovat suuria yliopistokaupunkeja, jotka opiskelumahdollisuuksillaan, työpaikoillaan sekä elinvoimallaan vetävät väkeä muualta Suomesta. Näiden vetovoimaisten alueiden lähialueet hyötyvät myös ja kasvattavat väestöään. Voisikin puhua vetovoimaisista talousalueista. Salo jää ikävästi kahden tällaisen alueen välimaastoon. Jos Helsingin ja Turun ympärille piirtäisi ympyrän joka himmenee reunoille mentäessä olisimme himmeässä kohdassa mitataan sitten kummasta ilmansuunnasta tahansa.

Salon sijaintia ei voi siis pitää mitenkään ihmeellisen erinomaisena. Salo ei siis hyödy Turun tai Helsingin kasvusta samalla tavalla mitä ko. Alueita lähempänä olevat kunnat sekä kaupungit. Se ei kuitenkaan tarkoita lusikan nurkkaan heittämistä ja luovuttamista. Salon on löydettävä oma vetovoimansa ja oma juttunsa, joka houkuttelee asukkaita. Jotta homma ei olisi turhan helppo niin ongelmana on juurikin lasten syntyvyyden pieneneminen, kuntien välinen kilpailu on kovaa mitä tulee asukkaisiin sekä työpaikkoihin. Samaan aikaan Salo painii talousongelmien kanssa, jotka antavat odottaa ratkaisua. Noin 20 miljoonan euron miinus olisi kurottava kiinni mutta summa on valtava. Samaan aikaan kaupunki vanhenee ja palvelu tarve lisääntyy, joka vaatii myös uusia investointeja; tarvitaan niin ympärivuorokautisia hoitopaikkoja lisää ja myös vanhoja hoitolaitoksia on saneerattava tai jopa purettava. Hoitohenkilöstön määrä ja tarve tulee kasvamaan ja tämäkin näkyy kaupungin palkkamenoissa. Tämä kaikki on vain vanhuspuolen suorat menot, päälle tulee muun sote sektorin menot. Vanhukset tarvitsevat niin sosiaali- kuin terveyspalveluitakin.

Kaupunginhallitus palauttikin sosiaali- ja terveyslautakunnan valmisteleman ehdotuksen siitä miten tulevaisuuden vanhukset Salossa hoidetaan, uudelleen valmisteltavaksi. Ilmeisesti hallitukselle oli liikaa se, että vanhuspuolelle täytyy hyvin nopealla aikataululla investoida tavalla tai toisella miljoonia. Miljoonia euroja rahaa jota ei vielä ole missään. Toisin sanoen hallitus ja valtuusto on sen tosiasian edessä, että ensin on löydyttävä noin 20 miljoonaa euroa talouden tasapainottamiseen ja tämän päälle sitten tukku uutta rahaa tulevien palvelutarpeiden rahoittamiseen sekä investointeihin. Nämä siis joka ainoa vuosi kasvavasti. Tuossa saa päättäjät oikeasti tehdä töitä niska- ja hartiavoimin. Päätökset eivät tule olemaan helppoja ja mieluisia.

Mielenkiintoista nähdä tehdäänkö niitä ennen vai jälkeen kuntavaalien, koska edessä ne ovat joka tapauksessa. Vuosi on vain pitkä aika odottaa tarvittavia päätöksiä ja riskinä näkisin, että jos päätökset siirretään kuntavaalien jälkeiseen aikaan siinä petetään niin äänestäjiä kuin itseäkin. Lisäksi toimenpiteiden tarpeet saattavat olla entistä rajumpia.

Tämä oppimisympäristöselvitys kertoo karua kieltä kaupunginpäättäjien päätöksenteko kyvyistä ja edellytyksistä. Se antaa kuvan, että oma takamus = äänet ovat tärkeämpiä kuin tarvittavat päätökset. En ota kantaa siihen pitäisikö kouluja ja päiväkoteja lopettaa nyt tai tulevaisuudessa. Voin ottaa siihen kantaa, että jotain on tehtävä ja hyvin pian. Lapset vähenevät ja näiden tarvitsema palvelumäärä vähenee samaa tahtia. Ei kuitenkaan siten, että se loppuisi tyystin kaupungista tai yhdeltään sen alueelta. Siksi kouluverkon tarkastelu on niin vaikeaa. Se koskettaa joka tapauksessa aina jotakuta.

Salon haasteena on sen laajuus. Palveluiden järjestäminen laajalle alueelle on kallista ja se syö resursseja. Kasvavassa taloudessa se ei välttämättä olisi ongelma ja raha olisi enemmänkin pois tulevaisuusinvestoinneista. Supistuvassa taloudessa se on ongelma, koska on palveluita jotka kunnan on pakko järjestää. Niihin on löydyttävä kaikissa tilanteissa rahat. Kukaan päättäjä tuskin haluaa tulla muistetuksi päättäjänä, joka sai kunnalle kriisikunta statuksen ja selvitysmiehen tekemään itsensä puolesta vaikeat päätökset.

Koska kassa on tyhjä ja vielä tukevasti miinuksella, taloutta yritetään paikata yhtiöittämällä vesihuolto. Kyse on oikeastaan vain kirjanpitokikkailusta, jossa rahaa siirretään vasemmasta taskusta oikeaan kun aikaisemmin sitä on siirretty oikeasta vasempaan. Seuraukset yhtiöittämisestä saattavat olla kuitenkin tulevaisuudessa karmeat. Olemme kaikki saaneet lukea ja kokea mitä on seurannut kun sähköverkot yksityistettiin. Hinnat nousevat! Olemme monet myös saaneet kokea mitä seurauksia on ollut kun kunnallinen jätehuolto yhtiöitettiin. Ensin se oli oma yksikkönsä ja hetken päästä suuri maakunnallinen toimija. Seurauksena on ollut hintojen harmonisointi ylöspäin. Viimeisenä nyanssina on ollut lietetaksojen nouseminen 100% - 1000%:lla. Tämä kaikki vain siksi, että suuri on kaunista.

On perusteltua pohtia miten veden yksityistämisen kanssa käy. Ensin se on kunnan 100% omistama yhtiö ja seuraavan kassa kriisin jälkeen osa suurempaa konsernia. Mahdollisesti konsernia jossa myös yksityisillä omistajalla voi olla omistusta. Näin niinkin strateginen resurssi kuin vesi, valuu pikku hiljaa sijoittajien pohjattomiin taskuihin. Seurauksena on mitäpä muutakaan kuin veden hinnan roima nousu. Muualla maailmassa yksityistettyjä vesiyhtiöitä on purettu ja palautettu kansalliseen hallintaa. Pitääkö Suomessa ja Salossa käydä tässäkin asiassa kokeilemassa, josko onnistuisimme siinä missä muut eivät ole onnistuneet. Kunnianhimoa ei ainakaan tunnu puuttuvan mutta tulee muistaa, että maksajaksi päätyy se tavan kansalainen.

Tässä tällaista pientä pohdintaa kotikaupungin viimeaikaisista asioista, jotka tuntuvat olevan enemmän ja vähemmän pinnalla. Kaupungin talousongelmista toivoisi poliittisen päättäjien keskuudessa samanlaisella tarmolla keskustelua mitä oppimisympäristöselvitys on tuottanut. Toki ääniä ei sen puitteissa ole ihan samalla tavalla jaossa. Olisi kuitenkin kuntalaisia kohtaan rehellistä ja reilua kertoa mitä tapahtuu jos mistään ei olla valmiita luopumaan. 20 miljoonan säästöjä kun ei taikatempuilla saada aikaiseksi.

Ajatuksia politiikasta, politiikan vierestä sekä riskienhallinnasta
© 2021 Kaikki oikeudet pidätetään 
Luotu Webnodella
Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita