Suomi ja korona

08.08.2020

Koronan toisen aallon arvioidaan rantautuneen Suomeen. Turku on ensimmäisenä kaupunkina antanut maskin käyttösuosituksen mm julkisiin kulkuvälineisiin. Valtiovalta ei tällaista suositusta antanut ja jos pitäisi veikata syytä niin veikkaisin sen olevan se, ettei valtiolla ole varaa tarjota kansalaisille maskeja. Suositus on ja olisi hyvin epätasa-arvoistava. Suomessa arvioidaan olevan noin miljoona köyhää/pienituloista. Ei monella perheellä tosiasiallisesti ole varaa ostaa kalliiksi käyviä maskeja vaikka niiden käyttöä kuinka suositeltaisiin. Maskit myös pääasiassa suojaavat muita käyttäjän kantaman viruksen leviämiseltä. Ne eivät niinkään estä käyttäjää saamasta virusta. Niiden teho perustuu siis massamaiseen käyttöön ei siihen, että muutama yksilö käyttää maskia. Virus ei myöskään tunne varallisuus rajoja eli viruksen kantajana sekä levittäjänä voi toimia niin köyhä jolla ei ole varaa maskeihin kuin rikas jolla varaa näihin on.

Maskisuositustakin tärkeämpää olisi välttää isoja tapahtumia, tiloja joissa on paljon ihmisiä sekä huolehtia hyvästä käsihygieniasta. Tiedetään, että virus säilyy pinnoilla pidemmänkin aikaa. Myös turvavälien pitämistä voisi pitää suositeltavana. Tästä moni on alkanut lipsumaan ja toisaalta isoissa tapahtumissa turvavälejä on vaikea pitää. Paikoissa joissa välin pitäminen on mahdollista se olisi kuitenkin suositeltavaa. 

Ihmisillä on suuri vastuu siitä miten virus leviää ja millaisia toimenpiteitä joudutaan tekemään leviämisen hidastamiseksi. Jos yksilöt itse tekevät nämä helpot toimenpiteet niin saattaa olla, ettei valtiovallan tarvitse ryhtyä järeisiin toimiin. 

Mielenkiinnolla odotan koulujen alkua ja sitä miten virus ottaa uusia kierroksia siinä vaiheessa, kun ristikontaktien määrät räjähtävät arjen kanssa käymisessä. Oma näkemys on, ettei kouluissa keväälläkään tosiasiallisesti kyetty pitämään ryhmiä erillään ja eri luokilla olevat kyllä olivat tekemissä toistensa kanssa. 

Se miten hallitus tulee tuleviin muutoksiin ja tilanteeseen reagoimaan on kysymysmerkki. Siirtyykö Suomi kohti Ruotsin mallia, jossa ratkaistaan "vanhusten hoiva ongelma" samalla vai palautetaanko voimakkaita liikkumisrajoituksia tarpeen vaatiessa on kysymysmerkki. Suljetaanko ravintolat uudestaan ja kielletään yli kymmenen hengen kokoontumiset? Tämä olisi lopullinen kuolinisku monelle yritykselle. Valtio otti ensimmäisen aallon aikaan noin 20 miljardia uutta velkaa. Sen jälkeen olemme tukeneet suomalaisten verovaroilla ja tulevien sukupolvien luototuksella muita maita. Tämän kaiken ollessa pois kotimaisten yritysten sekä kansalaisten tukemisesta. Jos edessä on uusi kierros onko meillä enää edes varaa tukea kotimaisia yrityksiä? Keväällä myös nähtiin sekä kuultiin, että tuki rahat valuivat vähän erikoisella tavalla, eikä aina välttämättä sellaisille yrityksille kuin alun perin oli tarkoitus.

Suuri kysymys on kykeneekö hallitus nopeisiin päätöksiin tai päätöksiin ylipäätään. Hallituksen agendalla kun tuntuu olevan maailman parantaminen päällimmäisenä huolena, ei niinkään oman elinkeinoelämän ja kansalaisten selviäminen. Tästä on hyvänä esimerkkinä monet toimet joita ollaan tehty kaiken järjen vastaisesti. Mm. polttoaine verotuksen nosto tuntuu järjettömältä tilanteessa jossa yritetään elvyttää. Monessa toisessa maassa veroja on laskettu tai laskemisia suunnitellaan. 

En siis usko hallituksen kykyyn tehdä päätöksiä (tai ainakaan oikeita päätöksiä) korona kierros kakkosella. En usko, että hallituksella riittää tällä kierroksella rahkeita sellaisiin toimiin mitä nähtiin ensimmäisellä kierroksella. Silloinkin päätökset tulivat monesti liian myöhään mutta niitä sentään tuli. Nyt näyttää siltä, että tiemme on Ruotsin tie jossa tehdään koe kansalaisilla ja katsotaan miten käy. 

Ajatuksia politiikasta, politiikan vierestä sekä riskienhallinnasta
© 2021 Kaikki oikeudet pidätetään 
Luotu Webnodella
Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita